ریتم آهنگ

نقاشی اکشن یا اکشن نقاشی چیست؟

نقاشی اکشن یا اکشن نقاشی چیست؟

نقاشی اکشن یا اکشن نقاشی چیست؟

نقاشی اکشن، همچنین به عنوان "نقاشی ژست" شناخته می شود، سبکی از نقاشی انتزاعی است که در آن رنگ به طور خود به خود چکه می شود، مالش می شود، پاشیده می شود یا مستقیماً روی بوم می ریزد. در دهه 1940 در ایالات متحده در میان گروهی از هنرمندان متعلق به اکسپرسیونیسم انتزاعی، از جمله ویلم دو کونینگ (1904 - 1997)، فرانتس کلاین (1910 - 1962)، و جکسون پولاک (1912 - 1956)، ظهور کرد که تا اوایل دهه 1960 ادامه یافت. نزدیکترین معادل اروپایی به نقاشی Action Tachisme است.

 

زمینه نقاشی اکشن

این نقاشی اکشن در زمان ناآرامی و اضطراب پس از پایان جنگ جهانی دوم و در آغاز جنگ سرد تکامل یافت. همچنین زمانی بود که روانکاوی شروع به شکوفایی کرد و درک مردم از جهان را از طریق خودآگاهی تغییر داد. نقاشان اکشن جذب نظریه ناخودآگاه جمعی کارل یونگ شده بودند و علاقه زیادی به فلسفه اگزیستانسیالیسم، به ویژه توصیف ژان پل سارتر از کنش انسانی به عنوان پایه و اساس هویت داشتند. نقاشی اکشن همه اینها را منعکس می کرد: نوع بشر در بحران جدی، احساس اضطراب و اندوه پس از جنگ، و میل به بیان یک درون اصیل به شیوه ای مستقیم و بدون محدودیت.

 

ویژگی های اکشن نقاشی: بوم به عنوان یک عرصه

نقاشی اکشن یک تکنیک نقاشی بسیار تکانشی، خودانگیخته و شهودی است که اثری انتزاعی تولید می‌کند که با ضربه‌های قلم مو، چکه‌های مستقیم و ریختن مستقیم رنگ بر روی بوم مشخص می‌شود، که اغلب رو به بالا روی زمین قرار می‌گیرد. برخی از نقاشان اکشن، به ویژه جکسون پولاک، از چوب و حتی سرنگ به عنوان اعمال کننده رنگ استفاده می کردند.

 

این اصطلاح برای اولین بار توسط هارولد روزنبرگ، منتقد هنری آمریکایی در مقاله‌اش «نقاشان اقدام آمریکایی» که در نسخه دسامبر Art News در سال 1952 منتشر شد، برای توصیف کار گروهی از اکسپرسیونیست‌های انتزاعی که از این تکنیک از دهه 1940 استفاده کردند، معرفی شد. . در نقاشی اکشن، بوم عرصه ای است که هنرمند در آن عمل می کند و نه آنچه را که می بیند، بلکه آنچه را که احساس می کند، نقاشی می کند. اثر به دست آمده نشان دهنده یک رکورد است، یک شاخص حرکتی از کنش فیزیکی هنرمند در نقاشی، یا به گفته روزنبرگ، «نه یک تصویر، بلکه یک رویداد». برای نقاشان اکشن، فرآیند خلاقیت مهمتر از نتیجه نهایی آن فرآیند بود.

 

تفاوت اصلی آثاری که در سبک اکشن نقاشی با هنر انتزاعی پیشین یا نقاشان «حوزه رنگی» معاصر ساخته می‌شوند، این است که اولی‌ها آثاری از پیش تعیین‌شده نبوده و بیانگر بیانی کاملاً بی‌بند و بار و خودانگیخته از احساسات و انرژی خام هنرمند هستند. . همانطور که فرانتس کلاین در مصاحبه ای با کاترین کوه گفت: "من از قبل تصمیم نمی گیرم که یک تجربه مشخص را به تصویر بکشم، اما در عمل نقاشی، برای من به یک تجربه واقعی تبدیل می شود..."[1]

 

تأثیر می گذارد

نقاشان اکشن تحت تأثیر روانکاوی، به ویژه آثار کارل یونگ و نظریه ناخودآگاه جمعی او، هنر کاندینسکی و پل کلی را فراتر بردند. آنها شکلی از هنر انتزاعی را خلق کردند که با بیان کنترل نشده احساسات، افکار، انگیزه های درونی و تصاویر کهن الگوی هنرمند ذخیره شده در ضمیر ناخودآگاه مشخص می شود. پولاک یک بار فرآیند خلاقیت خود را با این کلمات توضیح داد: "وقتی در نقاشی خود هستم، از آنچه انجام می دهم آگاه نیستم." جنگ جهانی دوم و شیفتگی آنها به طراحی خودکار به عنوان راهی برای رهایی روان و آشکار ساختن ضمیر ناخودآگاه نیز بر نقاشی اکشن تأثیر گذاشت. بداهه نوازی بی باپ و فری جاز برخی از پیوندهایی با نقاشی اکشن است که محققان هنر به آن اشاره می کنند.

 

تاثیر نقاشی اکشن

هنگامی که برای اولین بار ظاهر شد، نقاشی اکشن به شدت مورد انتقاد منتقدان هنری قرار گرفت. با این حال، مشخص شد که این اولین جنبش هنری منحصرا آمریکایی است که به تحسین و نفوذ بین المللی دست یافته است و نیویورک را در مرکز دنیای هنر غرب قرار می دهد. نقاشان اکشن با تأکید و ارج نهادن به کنش خلاقانه بر محصول نهایی، تغییر قابل توجهی را در درک اینکه هنر چیست و می تواند باشد، الهام بخشیدند. رویکرد انقلابی آن‌ها به فرآیند خلاق، بر بسیاری از جنبش‌های هنری که پس از نقاشی اکشن پدیدار شدند، مانند اتفاقات، فلوکسوس، هنر مفهومی، هنر پرفورمنس، و هنر زمین، تأثیر گذاشت.

 

آثار هنری اکشن نقاشی قابل توجه

جکسون پولاک، یک: شماره 31، 1950، موزه هنر مدرن، نیویورک، ایالات متحده

جکسون پولاک، قطب های آبی، 1952، گالری ملی استرالیا، کانبرا، استرالیا

Willem de Kooning، The Springs، 1955، SFMOMA، سانفرانسیسکو، ایالات متحده

ویلم دی کونینگ، زن دوم، 1952، موزه هنر مدرن، نیویورک، ایالات متحده

ویلم دی کونینگ، حفاری، 1950، موسسه هنر شیکاگو، شیکاگو، ایالات متحده

فرانتس کلاین، رئیس، 1950، موزه هنر مدرن، ایالات متحده

فرانتس کلاین، لو گروس، 1961، موزه هنر مدرن، نیویورک، ایالات متحده

آرشیل گورکی، آخرین نقاشی (راهب سیاه)، 1948، موزه ملی Thyssen-Bornemisza، مادرید، اسپانیا

نورمن بلوم، شیکاگو 1920، 1959، مجموعه خصوصی

Lenore “Lee” Krasner، Cool White، 1959، گالری ملی استرالیا، کانبرا، استرالیا

 

 

 

هنرمندان برجسته اکشن نقاشی

فرانتس کلاین (1910 - 1962)، آمریکایی

ویلم دی کونینگ (1904 - 1997)، هلندی-آمریکایی

جکسون پولاک (1912 - 1956)، آمریکایی

لنور "لی" کراسنر (1908 - 1984)، آمریکایی

آرشیل گورکی (1904 - 1948)، ارمنی-آمریکایی

نورمن بلوم (1921 - 1999)، آمریکایی

 

 

 

اصطلاحات هنری مرتبط

اکسپرسیونیسم انتزاعی

مدرسه نیویورک

نقاشی انتزاعی

تاچیسم

انتزاع غنایی

هنر غیر رسمی

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”